Geriant: “Goede Zorg-ICT vereist een visie op ambulant werk.”
Mark Heijnen van Geriant ziet de rol van ICT de komende 10 jaar sterk veranderen. “RAM Infotechnology speelt hierin voor ons als ‘trusted partner’ een belangrijke rol. ICT wordt als water en licht, je gebruikt wat je nodig hebt en wanneer je het nodig hebt. Alleen daar betaal je voor. RAM zorgt voor een veilig en betrouwbaar platform waar wij ICT snel en flexibel kunnen afnemen. Ik heb daar alle vertrouwen in.”
Case Geriant in het kort
- 180 medewerkers (140 ambulant) in één weekend over
- Lesson learned is dat de voorbereiding key is
- Je moet een visie op je ICT hebben
- De traditionele ICT-manager is over 10 jaar (2026) verdwenen
- Uitbesteden draait om vertrouwen
- Normeringen zoals NICTIZ, ISO 9001, NEN 7510 en ISO 27001 zijn belangrijk
Klantsituatie
Mark Heijnen startte bij Geriant in september 2015, net op het moment dat er een grote migratie liep van eCumulus 2.5 naar eCumulus 3.0. ‘Toen ik bij Geriant begon was het traject al in volle gang. Ik stapte op een rijdende trein. Natuurlijk maakte ik mij vooraf zorgen of al onze 180 medewerkers, waaronder 140 ambulant, op maandagmorgen gewoon hun werk konden doen.’
Klantvraag
De ultieme vraag is: Wat heb ik als gebruiker nodig? Welke informatie heb ik nodig om mijn werk te kunnen doen? De eigen ICT-organisatie kan hierin een rol spelen. RAM Infotechnology adviseert hierover en levert dan de ICT om onze informatiebehoeften te vervullen.’
Oplossing
‘Vooraf hebben we een proefmigratie gedaan. Daarna nog enkele steekproeven. Zit alles erin, kan ik applicaties starten, kan ik printen, werkt internet… We hadden een checklist met zo’n 20 items. We hebben een aparte pilot gedraaid om te onderzoeken of alle laptops te vervangen zijn door iPads. Die starten sneller, de batterijduur is langer, ze zijn makkelijker in gebruik, lichter om bij je te hebben. Louter voordelen lijkt het, maar gebruikers zijn gewend aan hun laptops, dus dat moet je wel goed onderzoeken.’
Resultaat
De transitie is vlekkeloos verlopen. ‘Dat is ook een compliment aan de supportafdeling van RAM en hun mensen op onze locaties. Op maandagmorgen 10 uur kreeg ik een belletje: “Ik heb niets meer te doen. Mag ik terug naar Utrecht?” Beter kun je het niet hebben. Mensen vroegen mij: “Hoe was jouw weekend?” Ik vroeg dan: “Kun jij nu werken?” Ja. “Dan is mijn weekend goed geweest.”
Opvallend is dat de vragen en opmerkingen van eindgebruikers van een ander kaliber zijn. Meer van nice to have. Je ziet hoe snel iets went als het goed gaat. 95% van de mensen werkt precies hetzelfde als voorheen.’
De klant aan het woord
‘Ik geloof in het ontmantelen van de traditionele ICT-afdeling. Bij Geriant hebben we 10 jaar geleden bij de start besloten om af te zien van een eigen ICT-afdeling. Daar zijn we tot op de dag van vandaag heel blij mee. Veel ICT-organisaties zijn intern gericht. Ze willen alles in eigen hand houden. Dat gaat echt een probleem worden. Hoe langer je wacht met je ICT anders te organiseren, hoe moeilijker het wordt.
De samenwerking met RAM is goed. Ze hebben een mooie prijs gewonnen, Beste ICT-Bedrijf 2015. Dat vind ik fijn voor RAM en het is een bevestiging voor ons. Maar hun normeringen, zoals NICTIZ, ISO 9001, NEN 7510 en ISO 27001 vind ik veel belangrijker. Deze zijn extern getoetst. De echte toegevoegde waarde van een Nederlandse partner zitten ‘m in de samenwerking. Je hebt direct contact, je bent voor hen geen kleine klant. RAM kent onze situatie en kan veel gerichter adviseren. Ze leveren goede producten en diensten tegen een goede prijs. Dat is toch wat we willen.’
Een Über voor de zorg
‘Mijn standpunt is dat je voorbij de belemmeringen van nu moet kijken. Durf te dromen. Ontwikkel een visie. We kunnen technisch zoveel! Ik kan mij voorstellen dat er een Uber voor de zorg komt. Een partij die het zorgproces vanuit een ander perspectief bekijkt en met vergaande automatisering veel efficiënter werkt en betere zorg biedt. Nu al kiezen patiënten hun zorgbehandelaar meer en meer op basis van randvoorwaarden, zoals bereikbaarheid, koffie, WiFi, een aangename wachtruimte.’
‘ICT uitbesteden draait om vertrouwen. Vertrouwen geven en krijgen. Ik ben misschien wel meer relatiemanager. Hoe beter dat proces loopt, hoe beter ICT en eindgebruiker elkaar vinden, hoe minder ik hoef te doen. In een ideale wereld ben ik als ICT-manager op een bepaald moment wellicht overbodig.’
Contactpersoon voor deze case
ICT-diensten RAM bij deze case
Vergelijkbare cases
- Driezorg (VVT), eCumulus werkplekbeheer
- ProPersona (GGZ), hosting infrastructuur (fase 1)
- De Wever (ouderenzorg), eCumulus werkplekbeheer