Marcel van der Vaart, Relatiemanager Eerstelijnszorg RAM-IT, vertelt over de crisiscentra van HAP’s en de IT die daarvoor nodig is.
Soms zit het ook wel eens tegen. Even slikken en dan gewoon weer aan de slag.
Schreef ik vorige week nog over onze snelle actie in de kleedkamers van voetbalclub SV den Hoorn, moet ik daar twee dagen later helaas op terugkomen. We hadden alles in kannen en kruiken voor het HAP-crisiscentrum in Delft. Er was die zaterdag hard gewerkt door mijn collegae, het Rode Kruis en de gastheren van de voetbalclub. Op één dag hadden we de klus geklaard, zodat het crisiscentrum de maandag erna live kon gaan. Maar…, zoals de kop al aangeeft, het zat deze keer flink tegen voor de HAP, want de controlerende instanties keurden de locatie af! Hoe snel kunnen jullie het corona crisiscentrum verhuizen?
Dus moesten we met spoed naar een nieuwe locatie uitkijken die wel voldeed aan de eisen. Woensdag viel de keuze op een sporthal nabij het Reinier de Graaf ziekenhuis, ook in Delft. Nu de locatie bekend was, konden we weer gebruikmaken van onze standaard aanpak voor het ‘snel’ opleveren van een nieuwe locatie. Gelukkig hadden we in Schiedam ook al een crisiscentrum ingericht in een sporthal, dus we waren op ‘bekend’ terrein.
Ik had veel contact met de technische dienst van de sporthal over internet, bekabeling en het wifi-netwerk. Wat was haalbaar in een korte tijd? De verordening dat er geen kabels over de grond mochten lopen vanwege struikelgevaar en belemmering voor eventuele brancards, maakte de keuze makkelijk. In deze sporthal gingen we met wifi aan de slag.
Onze netwerkconsultant adviseerde over de configuratie van het wifi-netwerk voor de koppeling van de werkplekken en de printer. Uiteraard alles weer draaiend binnen eCumulus. Tegelijkertijd overlegde ik met de tentenleverancier die de sporthalvloer moet beschermen tegen beschadigingen, over de plaats van de tenten en over toegang bij de voetbalclub om de apparatuur te verhuizen. Kortom, hectisch maar alles onder controle.
Vrijdag was de grote verhuisdag. We hebben eerst de werkplekken en de printer afgekoppeld en transport klaar gemaakt, daarna alles vervoerd naar de sporthal en daar uitgeladen en uitgepakt. In de sporthal moesten we alle apparatuur opnieuw configureren (IP-adres) voor het wifi-netwerk. Alleen zo kunnen de zorgmedewerkers van HAP Westland weer in hun eigen omgeving werken en de gewenste zorg verlenen aan de patiënten die hier gelukkig wel geholpen mogen worden.
Ik vind het echt gaaf dat wij als RAM-IT opnieuw onze steen hebben kunnen bijdragen en dit crisiscentrum snel en goed hebben kunnen verhuizen. Chapeau ook voor alle betrokken partijen voor de geweldige samenwerking.
Laptops met UZI-passen klaar voor verhuizing.
Meer posts over zorg & ICT in corona-tijden
- #1 – 16 maart, 8:00 uur Leiderdorp: “Binnen 24 uur MOET alles draaien.”
- #2 – 20 maart, 8 uur uur Delft: “Van voetbalkleedkamer naar corona crisis-spreekkamer”
- #3 – 16 maart, 20 uur uur Apeldoorn: “IF … THEN … ELSE…”
- #4 – 28 maart, Utrecht: “Video-bellend hebben we een printer geïnstalleerd”
- #5 – 21 maart, 16 uur Schiedam: “Een strak georganiseerd proces”
- #6 – 19 maart, Tilburg: “Bewoners waren ontroerd toen ze konden videobellen met familie”
- #7 – Zorg & ICT in bijzondere tijden
- #8 – 23 maart, Delft: “Voetbalkleedkamer afgekeurd! Kunt u het crisiscentrum met spoed verhuizen?"
Goed gedaan in tijden waar we ons flexibel moeten opstellen.