Anders dan anders
Ook de HIMSS kon er niet omheen. Waar we twee weken geleden zouden afreizen naar Helsinki, bemanden Niels van Peer en ik (Johan Mulder) nu een virtuele stand. Natuurlijk onvergelijkbaar met fysiek contact, maar ook wel bijzonder om mee te maken. Je krijgt een melding dat er iemand, ook virtueel, op je stand is en dan houd je een chatsessie met elkaar. Zo hebben we toch een aantal CMIOās en zorgbestuurders gesproken. Niet de interactie en intensiteit die je gewend bent, maar het past ergens ook wel in deze tijd van thuiswerken en Teams-sessies. En, het moet gezegd, de virtuele stand was door de HIMSS-organisatie goed vormgegeven. Je kon het beursgevoel wel degelijk ervaren. Goed gedaan door de HIMSS-organisatie. Toch kijken we er naar uit om de volgende HIMSS weer daadwerkelijk de interactie aan te gaan in een persoonlijke setting.
De virtuele ontvangsthal van HIMSS Europe Digital Event 2020.
Big data
En het programma, hoe zag dat eruit? Veel sessies stonden in het teken van Covid en de impact van het virus op de zorg en de zorgprofessional. Denk aan bescherming ertegen en de voorbereiding op een tweede golf. Maar in het verlengde daarvan stonden de sessies ook in het teken van big data. Want door de wereldwijde pandemie, de dringende behoefte aan kennis en onderzoek, ontstaan er enorme datastromen. Die moet je opslaan (storage), beveiligen (security) en verrijken (delen). Nauw daarmee verbonden is de privacywetgeving en de behoefte aan vertrouwen in onze systemen.
Artificial Intelligence in de zorg
We moeten daarvoor niet alleen teruggrijpen op wat we al hebben aan technologie en ervaringen, maar ook innoveren. Artificial Intellingence (AI) gaat hierin een grote, revolutionaire, rol spelen de komende 5 jaar, is de verwachting. Toepassingen voor de monitoring van de gezondheid zijn al beschikbaar op draagbare devices enĀ trackers. Nieuwe terreinen zijn precisiegeneeskunde, digitaal overleg, virtuele clinici en de interpretatie van test-, MRI- en CT-scanresultaten. Dat zien we nu al terug in onze eigen cases over borstkankeronderzoek met BK 2020 en Livit, dat voor orthopedische hulpmiddelen grote hoeveelheden patiĆ«ntdata verzamelt. Dit is nog maar het begin, durf ik gerust te stellen.
Samenvattend kijken we terug op een HIMSS die anders dan anders was, maar tegelijkertijd veel uitdagingen oplevert over digitalisering, big data en AI. Deze uitdagingen gaan wij graag aan. We staan klaar om dit samen met de organisaties in de zorg op te pakken.
De Himss Dutch Community waar wij een van de vertegenwoordigers waren.