Marcel van der Vaart, Relatiemanager Eerstelijnszorg RAM-IT, vertelt over de crisiscentra van HAP’s en de IT die daarvoor nodig is.
Er moet een corona-crisiscentrum worden ingericht en wel binnen 24 uur
Maandag 16 maart is de maandag waarop de ernst van de situatie op grote schaal begint door te dringen. Later op de avond zal Mark Rutte het volk toespreken en duidelijk maken waar we staan. Maar die ochtend al word ik gebeld door een HAP (huisartsenpost) uit Leiderdorp die van geen enkel uitstel meer wil weten. Er moet een crisiscentrum worden ingericht en wel binnen 24 uur. In dit centrum ontvangen huisartsen en hun assistenten vanaf dinsdag alle patiënten die mogelijk geïnfecteerd zijn. Triagisten, normaal ook al de eerste aanspreekpunten van een huisartsenpost, beoordelen hun gezondheid en wie niet 100% schoon is, sturen zij door naar het crisiscentrum.
Ik ken deze HAP goed, zij zijn al jaren klant van RAM-IT en ik spreek ze regelmatig. De deadline van 24 uur is dan ook geen punt van discussie. Wat moet dat moet. Waar hebben we het over? Eerst 12, maar uiteindelijk 20 volledig geconfigureerde laptops, een netwerkprinter, een lokaal netwerk, toegang met UZI-passen en beveiligde toegang tot het trusted-netwerk van RAM-IT.
20 laptops vrijwel direct geleverd
We gaan direct aan de slag. In de ochtend hebben we alle benodigde hardware ingekocht, verzameld, geconfigureerd en getest. Hier bewijst zich de waarde van de relaties die we hebben opgebouwd. We krijgen de 20 laptops vrijwel direct geleverd. Op ons kantoor in Utrecht, niet iedereen werkt thuis, configureren we de benodigde apparatuur zoals laptops en switches. We profiteren nu meer dan ooit van ons cloud-platform eCumulus dat heel veel instellingen al standaard in huis heeft. De filosofie van ‘Anytime any place, any where’ betaalt zich hier dubbel en dwars uit
Om 14 uur ’s middags arriveren we op locatie in Leiderdorp. Op het moment dat wij binnen komen, zijn ze de vleugel in het ziekenhuis nog aan het vrij maken. Terwijl de afdeling fysio tot 17:00 uur haar dienst draait, bouwen wij het netwerk op. Het is even improviseren in ruimtes waar de een nog moet vertrekken en wij al aan de slag gaan. Er zijn hier nog geen besmette patiënten geweest, dus dat scheelt. Die middag richten we 20 werkplekken in. De netwerkkoppelingen en andere lokale toevoegingen, zoals de UZI-passen, regelen we ter plaatse.
‘Binnen 24 uur’ halen we ruimschoots
’s Ochtends om 8 uur kwam het belletje. ’s Avonds om 19 uur reden we in Leiderdorp weg. Missie geslaagd. We leveren met elkaar een immense prestatie, al zeg ik het zelf. Misschien is dat wat mij na deze dag nog het meeste bijblijft: de saamhorigheid, iedereen werkt mee om zorgverleners én patiënten de beste IT-ondersteuning te geven.
Meer posts over zorg & ICT in corona-tijden
- #1 – 16 maart, 8:00 uur Leiderdorp: “Binnen 24 uur MOET alles draaien.”
- #2 – 20 maart, 8 uur uur Delft: “Van voetbalkleedkamer naar corona crisis-spreekkamer”
- #3 – 16 maart, 20 uur uur Apeldoorn: “IF … THEN … ELSE…”
- #4 – 28 maart, Utrecht: “Video-bellend hebben we een printer geïnstalleerd”
- #5 – 21 maart, 16 uur Schiedam: “Een strak georganiseerd proces”
- #6 – 19 maart, Tilburg: “Bewoners waren ontroerd toen ze konden videobellen met familie”
- #7 – Zorg & ICT in bijzondere tijden
- #8 – 23 maart, Delft: “Voetbalkleedkamer afgekeurd! Kunt u het crisiscentrum met spoed verhuizen?"
Marcel en collega’s, mede dank zij jullie konden we zo snel een coronaspoedpost inrichten. Onvoorstelbaar wat er in tijden van echte nood mogelijk is. Onze dank is groot. Nu zijn we in staat om de crisis het hoofd te bieden.